سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ویژگیهای سیاه چاله های غیر چرخشی


اففق رویداد
«افق رویداد » محدوده ای از سیاهچاله است که هیچ چیز ، حتی نور ، نمی تواند به خارج از آن بگریزد. اگر سیاهچاله ای رادر یک محیط خلا مطلق ودر مقابل یک زمینه نوری، مثل یک سحابی روشن ، در نظر بگیریم ، ناظری که درفاصله مطمئنی از آن قرار دارد افق رویداد را به شکل یک کره سیاه ومات ، مشاهده می کند.
افق رویداد ، یک سطح جامد نیست و مانع ورود ماده یا تابشی که به سمت ناحیه داخل آن در حرکت است نمی شود. میدان گرانشی بیرون از افق رویداد یک سیاهچاله ، مشابه میدان گرانشی است که از سوی هر جسم کروی متقارن دیگری با جرم مشابه ایجاد می شود. بنابر این ،تصور عامه از سیاهچاله به عنوان یک جسم مکنده، نادرست است وماده میتواند تا هر زمانی حالت گردش مداری خود را به دور سیاهچاله ،حفظ کند.
تکینگی واحد
جرم یک سیاهچاله به طور کامل در داخل ناحیه ای با حجم صفر فشرده شده است. این ادعا بدین معناست که چگالی وگرانش این نقطه بی نهایت است. علاوه بر این ،خمیدگی فضا- زمان در این نقطه بی نهایت خواهد بود . این مقادیر بی نهایت باعث می شوند که بیشتر معادلات فیزیکی، از جمله معادلات نسبیت ،کارایی خود رادر مرکز سیاهچاله ازدست بدهند. از اینرو ، فیزیک دانان این ناحیه ، بی نهایت چگالی با حجم صفر در مرکز سیاهچاله را «تکینگی » می نامند.
حلقه تجمعی
فضا ، خلا محض نیست . حتی در هر سانتیمتر مکعب از فضای بین ستاره ای تعدادی اتم هیدروژن هم وجوددارد. میدان گرانشی قدرتمند سیاهچاله ، این اتم ها را به سمت خود و سپس به درون سیاهچاله می کشد. گازهایی که در نزدیکی افق رویداد قرارگرفته اند،حلقه ای را تشکیل می دهند که «حلقه تجمعی » نامیده می شوند.
فوران های پر انرژی
سیاهچاله ها مواد را به درون خود می کشند،اما برخی از این مواد به جای اینکه بلعیده شوند به بیرون سیاهچاله پرتاب می شوند. بسیاری از سیاهچاله ها چنین فوران هایی را انجام می دهند ومواد رااز درون خود با سرعت نور به بیرون وخارج از حلقه تجمعی پرتاب می کنند.




تاریخ : سه شنبه 91/12/8 | 3:10 عصر | نویسنده : سید امیر محمد لطیف عقیلی | نظر

  • فروش بک لینک | قالب وبلاگ | قالب وبلاگ