سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خورشید، ستاره ای زرد رنگ است که دست کم پنج میلیار سال پیش به وجود آمده است وتا پنج میلیارد سال دیگر هم تبدیل هیدروژن به هلیم در آن ادامه خواهد داشت.

خورشید چگونه شکل گرفته است ؟ خورشید همچون بسیاری از ستارگان دیگر به وجود آمده است. همه چیز از آن سحابی که بیشتر آن را هیدروژن تشکیل می داد ، آغاز شد. سحابی ای که حول محور خود در فضا می چرخد ، شدت سرعت دوران ، باعث مسطح شدن سحابی و قرص مانند شدن آن می شود. سپس بخش بزرگی از گاز در مرکز سحابی متراکم می وشد وخورشید را تشکیل می دهد. خورشید ، پرتو افکنی خود را به صورت درخشان شروع کرد. در مرحله بعد ،طبقه خارجی سحابی متراکم تر شد . آن گاه ساختار تمامی سارتگان منظومه شمسی شکل گرفت.

دگرگونی خورشید

سرنوشت خورشید چه خواهد بود؟ تمامی ستارگان ، ازجمله ستارگان زردی مثل خورشید ما ،با شتاب درحال بزرگ شدنند و بر اثر از بین رفتن سوخت خود، سرانجام به ستاره هایی سرخ رنگ تبدیل می شوندم. با انجام این فعل و انفعالات در سطح خورشید، بعد از تقریبا پنج میلیاردسال، دیگر نمی توان در زمین زندگی کرد . بعد از پنج میلیارد سال، خورشید نیازمند سوخت داخلی است . درآن زمان خورشید منبسط می شود و به یک غول قرمز تبدیل می شود.در نتیجه ، حرارتی که به زمین می رسد، افزایش می یابد ؛ به طوری که دیگر زندیگ در سیاره ما را غیر ممکن می کند. آن گاه خورشید بزرگ وبزرگ تر می شود و در مرحله اول عطارد وزهره ،سپس زمین را در کام خود فرو می برد و این یعنی محو شدن کره زمین از دایره هستی ، یا پایان  فصل خوش حیات زمین .

مشتری بزرگترین سیاره منظومه شمسی است . این سیاره متشکل از مقادیر زیادی هیدروژن و هلیم است ،ولی کوچک تر از آن است که به ستاره تبدیل شود ، زیرا برای این امر به جرمی بیش از 60 برابر احتیاج دارد.

خورشید ومنظومه شمسی ، به آرامی در مسیر دایره شکل خود حول کهکشان ، درحال حرکت اند. این گردش ، هر 240 میلیون سال یک بار تکمیل می شود. واقعا چه سفر طولانی !




تاریخ : چهارشنبه 91/11/4 | 1:46 عصر | نویسنده : سید امیر محمد لطیف عقیلی | نظر

  • فروش بک لینک | قالب وبلاگ | قالب وبلاگ