سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ببر کاسپین

ببر ایرانی

تصویر رنگی شده از یک نمونه از ببر ایرانی در اسارت ( باغ وحش برلین ) 1899

ببر در فرهنگ کشور های هند و چین نقش بسیار پر رنگی داشته است . ببر به نوبه ی خود در فرهنگ وتاریخ ایران نقش داشته است .
در ادبیات ما همیشه از ببر به نشانه ی شجاعت ونیرو مندی یاد می شده است .
فردوسی در اثر جاودانه ای خود (( شاهنامه )) از عنوان ببر کم و بیش استفاده کرده است.
ببر مازندران ، هیرکانی و کاسپین نام هایی هستند که برخی مرد در برخی نقاط از این نوع کلمات استفاده می کنند .
ببر گربه سان اساطیری ایران زمین و کشور های آسیای مرکزی و غربی بوده است که حدود نیم قرن پیشمنقرض شده است و در ناحیه ی گسترده ای از چین تا دریای سیاه می زیسته است .

در نمایش های معروف روم باستان ، از ببر هیرکانی برای جنگ با پهلوانان استفاده می شد .

تا حدود قرن هفدهم آشنایی بیش تر دنیای غرب با همین ببر هیرکانی بوده است وچندان اطلاعاتی ببر های هندوستان نداشته و شاید به همین علت است که شکسپیر در داستان مکبس از ببر مازندران سخن می گوید .
آخرین ببر کاسپین در گلستان دیده شد که افراد محلی به آن (شیرسرخ) می گفتند که در سال 1338 در جنگل های گلستان ، در منطقه مینو دشت به دست تهدادی شکارچی محلی کشته شد .
از ببر کاسپین تنها یک نقاشی و چند عکس و پوست بر جای مانده است .
پوست ها نشان می دهند که این ببر رنگ روشن تر از ببر بنگال داشته و تا اندازهای نارنجی مایل به قرمز و نوار های عرضی آن منظم تر و به تعداد بیش تر بوده است .
مو هی ببر کاسپین بلند تر و پر پشت تر از ببر بنگال وکوتاه تر از ببر سیبری بوده است .
ببر کاسپین مارال ،گراز، شوکا ، خرگوش، پرندگان، خزندگان وگربه ی وحشی و هنگام گرسنگی گاو و گاومیش شکار می کرده .
شکار بی رویه ، خشک کردن نیزار ها و مرداب ها برای کشاورزی ، باغداری و خانه سازی ، از بین رفتن جنگل های جلگه ای سبب نابودی ببر در ایران شده است .
ببر کاسپین از تیره های بسیار نزدیک به ببر سیبری بوده واین دو تیره، تنها حدود ده هزار سال است که از هم جدا شذه اند .
بررسی دی ان ای بقایای ببر کاسپین ومقایسهی آن با ببر سیبری نشان می دهد که 1/0 ، |ن آن ها با هم تفاوت دارد ، و هردو از یک زیرگونه بوده اند . همین امر احتمال ببر کاسپین به چرخه ی طبیعت را قوت بخشیده است




تاریخ : چهارشنبه 91/12/16 | 10:1 عصر | نویسنده : سید امیر محمد لطیف عقیلی | نظر

ویژگی های سیاهچاله های چرخشی


دریک سیاهچاله چرخشی ، دو سطح مهم وجوددارد:
1- کره داخلی که حد ایستای سیاهچاله است (افق رویداد) که خود درواقع محدوده داخلی ناحیه ای است که ارگوسفر (کره کار) نامیده می شود.
2- سطح بیضی شکلی که در قطب ها یا افق رویداد در تماس است ،محدوده بیرونی ارگوسفر را تشکیل می دهد. در داخل ارگوسفر یک ذره (به علت کشیدگی فضا- زمان ) ناچار است پیوسته در حال چرخش باشد. در نتیجه ممکن است از انرژی چرخشی سیاهچاله ، مقداری انرژی به دست آورد.


دو افق رویداد
اگر دو سیاهچاله چرخشی جرم یکسان داشته باشند، اما سرعت چرخش متفاوت باشد، شعاع افق رویداد داخلی سیاهچاله ای که سرعت چرخش بیشتری دارد، بزرگ تر و شعاع افق رویداد بیرونی آن کوچکتر از شعاع افق رویداد داخلی وبیرونی سیاهچاله دیگر خواهد بود. یعنی اندازه ناحیه ای که به وسیله آن پنهان می شود. برابر صفر است. چنین جسمی در حقیقت دیگر سیاهچاله نیست بلکه یک تکینگی برهنه است. بسیاری از فیزیک دانان معتقد هستنداصولی در کیهان ما وجود دارندکه مانع چرخش سریع یک سیاهچاله ، جهت شکل گیری یک تکینگی برهنه می شوند.


دو فوتون کره
بر اساس پیش بینی نسبیت عام ، یک سیاهچاله چرخشی به ازای هر افق رویددا دارای یک فوتون کره است. پرتوی نوری که بر خلاف جهت چرخش سیاهچاله حرکت می کند، به دور فوتون کره خارجی می گردد. و پرتوی نوری که درجهت مشابه ب اجهت چرخش سیاهچاله در حال چرخش باشد ، حول فوتون کره داخلی خواهد گشت. در نهایت این پرتو خود را به دو قسمت خواهد شکافت ، که هردو قسمت به سیاهچاله وارد می شوند.


ارگوسفر
هرجسم فوق چگالی و بزرگ در حال چرخش ، اثری ایجدا می کند که به «کشش چارچوب » معروف است. کشش چارچوب باعث می شود که فضا- زمان اطراف جسم در راستای چرخش آن کشیده شود.


تکینگی حلقوی
نسبیت عام تکینگی یک سیاهچاله چرخشی را به شکل یک حلقه پیش بینی می کند. این تکینگی درمرکز سیاهچاله قراردارد ودارای ضخامت و عرض صفر است. به یادداشته باشید که براساس نسبیت عام، هیچ جسمی در هیچ بعدی نمی تواند اندازه صفر داشته باشد.




تاریخ : سه شنبه 91/12/8 | 3:13 عصر | نویسنده : سید امیر محمد لطیف عقیلی | نظر

ویژگیهای سیاه چاله های غیر چرخشی


اففق رویداد
«افق رویداد » محدوده ای از سیاهچاله است که هیچ چیز ، حتی نور ، نمی تواند به خارج از آن بگریزد. اگر سیاهچاله ای رادر یک محیط خلا مطلق ودر مقابل یک زمینه نوری، مثل یک سحابی روشن ، در نظر بگیریم ، ناظری که درفاصله مطمئنی از آن قرار دارد افق رویداد را به شکل یک کره سیاه ومات ، مشاهده می کند.
افق رویداد ، یک سطح جامد نیست و مانع ورود ماده یا تابشی که به سمت ناحیه داخل آن در حرکت است نمی شود. میدان گرانشی بیرون از افق رویداد یک سیاهچاله ، مشابه میدان گرانشی است که از سوی هر جسم کروی متقارن دیگری با جرم مشابه ایجاد می شود. بنابر این ،تصور عامه از سیاهچاله به عنوان یک جسم مکنده، نادرست است وماده میتواند تا هر زمانی حالت گردش مداری خود را به دور سیاهچاله ،حفظ کند.
تکینگی واحد
جرم یک سیاهچاله به طور کامل در داخل ناحیه ای با حجم صفر فشرده شده است. این ادعا بدین معناست که چگالی وگرانش این نقطه بی نهایت است. علاوه بر این ،خمیدگی فضا- زمان در این نقطه بی نهایت خواهد بود . این مقادیر بی نهایت باعث می شوند که بیشتر معادلات فیزیکی، از جمله معادلات نسبیت ،کارایی خود رادر مرکز سیاهچاله ازدست بدهند. از اینرو ، فیزیک دانان این ناحیه ، بی نهایت چگالی با حجم صفر در مرکز سیاهچاله را «تکینگی » می نامند.
حلقه تجمعی
فضا ، خلا محض نیست . حتی در هر سانتیمتر مکعب از فضای بین ستاره ای تعدادی اتم هیدروژن هم وجوددارد. میدان گرانشی قدرتمند سیاهچاله ، این اتم ها را به سمت خود و سپس به درون سیاهچاله می کشد. گازهایی که در نزدیکی افق رویداد قرارگرفته اند،حلقه ای را تشکیل می دهند که «حلقه تجمعی » نامیده می شوند.
فوران های پر انرژی
سیاهچاله ها مواد را به درون خود می کشند،اما برخی از این مواد به جای اینکه بلعیده شوند به بیرون سیاهچاله پرتاب می شوند. بسیاری از سیاهچاله ها چنین فوران هایی را انجام می دهند ومواد رااز درون خود با سرعت نور به بیرون وخارج از حلقه تجمعی پرتاب می کنند.




تاریخ : سه شنبه 91/12/8 | 3:10 عصر | نویسنده : سید امیر محمد لطیف عقیلی | نظر

ویژگی های سیاهچاله

تصویر سیاهچاله

تصویر سیاهچاله

تصویر سیاهچاله

 

سیاهچاله به طور کلی  به دو دسته سیاهچاله غیر چرخشی و سیاهچاله های چرخشی تقسیم می شوند.

 




تاریخ : سه شنبه 91/12/8 | 2:59 عصر | نویسنده : سید امیر محمد لطیف عقیلی | نظر


  • فروش بک لینک | قالب وبلاگ | قالب وبلاگ